استفاده از تجربيات کشورهای موفق در زمينه توانمندسازی و اشتغال معلولان

استفاده از تجربيات کشورهای موفق در زمينه توانمندسازی و اشتغال معلولان
 رييس جديد سازمان بهزيستی کشور با تاکيد بر استفاده تجربيات کشورهای موفق در حوزه توانمندسازی و اشتغال معلولان، گفت: بايد بتوانيم روش‌های موفق در اين حوزه را در کشورمان نهادينه کنيم.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، انوشيروان محسنی‌بندپی در ديدار با گروهی از کارآفرينان کشور سوئد، گفت: براساس قانون اساسی کشورمان توصيه‌های مقام معظم رهبری و سياست‌های دولت تدبير و اميد توانسته‌ايم در سال‌های اخير در شاخص‌های رفاهی معلولان پيشرفت‌های خوبی را داشته باشيم. به طوری که در حوزه کشورهای مديترانه به لحاظ شاخص‌های مختلف جزو کشورهای سرآمد قرار گرفته‌ايم.
وی افزود: در حوزه زنان اين شاخص‌ها در رتبه‌های بالاتری برخوردارند چراکه با توجه به نگاه ويژه بانوان کشورمان به سلامت، به طور ميانگين زنان کشورمان 4 سال بيشتر از مردان عمر می‌کنند. در حال حاضر کشورمان توانسته است در تامين و آموزش نيروی انسانی به خودکفايی برسد و وجود 50 دانشگاه علوم پزشکی شاهدی بر اين مدعاست.
رييس سازمان بهزيستی ادامه داد: در حال حاضر سرانه پزشک در کشورمان به عنوان يکی از شاخص‌هايی که مورد توجه قرار گرفته است در رتبه خوبی قرار گرفته و در زمينه آموزش در گروه‌های پزشکی، امروز شاهد حضور 50 درصدی بانوان هستيم که اين رقم برای کشورمان بسيار ارزشمند است. وی با بيان اينکه در سطح سوم خدمات که توانبخشی است، نيازمند هستيم از تجربيات کشورهای موفق استفاده کنيم ابراز اميدواری کرد با اين رويکرد بتوانيم زمينه‌ای را فراهم کنيم تا معلولان کشور خود را از جامعه ايزوله نکنند. قطعا آموزش‌ها و توانمندسازی‌هايی که در دستور کار قرار گرفته، زمينه حضور افراد معلول در جامعه را فراهم می‌کند و ضمن برگشت اين افراد به جامعه، می‌توانند در ساخت و توسعه کشور نيز نقش خود را ايفا کنند.
 محسنی‌بندپی با اشاره به موفقيت ورزشکاران معلول کشورمان در مسابقات پارالمپيک گفت: وقتی در عرصه‌های ورزشی يک معلول می‌تواند وزنه‌های سنگين را بلند کند، نشان‌دهنده اين است که در ساير زمينه‌ها نيز اين افراد توانمند هستند و می‌توانند به توسعه کشور کمک کنند. وی افزود: امروز در بحث آموزش‌های پيش از ازدواج و مباحث آزمايشگاهی DNA توانسته‌ايم به کاهش معلوليت‌ها کمک بسياری کنيم اما متاسفانه کشور ما جزو کشورهايی است که بيشترين حوادث جاده‌ای را دارد و اين موجب بروز معلوليت‌های گوناگونی در افراد می‌شود. قطعا علاقه‌مند هستيم که برنامه‌های موثری که در ساير کشورها در حوزه توانمندسازی معلولان اجرايی شده را مورد استفاده قرار دهيم تا زمينه برگشت افراد معلول به جامعه را فراهم کنيم.
در اين راستا کشور سوئد يکی از کشورهايی است که در شاخص‌های مختلف توانسته موفقيت‌های بسياری را کسب کند و اميدواريم با برگزاری نشست‌های مختلف تجربيات کشور سوئد به کشورمان منتقل شود.
 تخصيص سهام به افراد دارای معلوليت شديد
يحيی سخنگويی معاون امور توانبخشی سازمان بهزيستی با اشاره به وجود طيف مختلفی از انواع معلوليت‌ها مانند نابينايی و معلوليت‌های ذهنی گفت: در جامعه‌ای که برای افراد سالم با مشکل اشتغال مواجه هستيم، برای افراد معلول اين مشکلات دوچندان می‌شود.
به گزارش ايسنا، وی افزود: در سال‌های گذشته گام‌های موثری در حوزه اشتغال معلولان برداشته شده است و با روش‌های مختلفی از جمله دادن وام‌های خوداشتغالی افراد زيادی از جامعه معلولان مشغول به کار شده‌اند. آموزش حرفه با توجه به علاقه‌مندی و نياز جامعه يکی ديگر از روش‌هايی است که در سال‌های گذشته باعث شده معلولان زيادی مشغول به کار شوند.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزيستی با اشاره به وجود قانون حقوق معلولان در کشورمان گفت: 3 درصد از استخدامات در دستگاه‌های دولتی به معلولان اختصاص داده شده و بر ساير مشاغل آزاد نيز با حمايت‌های مختلف سعی کرده‌ايم کارفرمايان، معلولان را به کار گيرند. وی ادامه داد که در ادامه مسير به دنبال راهکارهايی برای ايجاد مشاغل مناسب و پايدار برای معلولان هستيم.
 يکی از ديدگاه‌هايی که مورد پيگيری قرار گرفته است، بکارگيری افرادی با معلوليت‌های شديد است که شايد در حالت عادی هيچ‌گاه به اشتغال نرسند، اما از طريق ايجاد کارگاه‌های مختلف و تخصيص سهام، توانستيم عايدی ماهيانه‌ای برای اين افراد به وجود بياوريم تا هزينه‌های اين افراد به خانواده‌ها تحميل نشود.
سخنگويی تاکيد کرد: انتظار داريم در مدت کوتاه حضور گروه کارآفرينی کشور سوئد، بتوانيم بيشترين استفاده را از تجربه موفق اين کارآفرينان داشته باشيم و اين تبادل تجربيات تداوم داشته باشد تا در زمينه توانمندسازی و اشتغال معلولان گام‌های موثری را برداريم.
پرداخت حق بيمه مشوقی توسط بهزيستی برای اشتغال معلولان
 قاسم عبدالله‌زاده قائم مقام توانمندسازی و اشتغال سازمان بهزيستی کشور در معرفی حوزه توانمندسازی اين سازمان گفت: اين حوزه سه فعاليت اصلی دارد که شامل حمايت‌های بيمه‌ای، مسکن و اشتغال افراد معلول می‌شود و مکمل فعاليت‌های حوزه‌های تخصصی اجتماعی و توانبخشی سازمان بهزيستی است. وی افزود: آماده‌سازی شغلی و توانمندسازی افراد معلول ابتدا با توانمندسازی روحی و روانی در حوزه‌های تخصصی انجام می‌شود و در مرحله بعد و در کنار اين مساله، توانمندسازی جسمی مورد توجه قرار می‌گيرد.
 در حوزه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار نيز از طريق تفاهم‌نامه با بانک‌ها و صاحبان مشاغل زمينه اشتغال مناسب را فراهم کرده‌ايم. قائم مقام توانمندسازی و اشتغال سازمان بهزيستی کشور ادامه داد: قطعا نگاه ويژه‌ای نسبت به آگاه‌سازی جامعه در حوزه توانمندسازی در سال‌های اخير داشته‌ايم و همه اين پيشرفت‌ها به کمک موسسات و آحاد جامعه صورت گرفته است. اعتقاد داريم در زمينه توانمندسازی تنها توانمندسازی فرد موثر نيست و بايد در متن جامعه با ايجاد آگاهی، توانمندسازی را انجام دهيم.
عبدالله‌زاده با بيان اينکه جامعه هدف بهزيستی در ايران مشابه ساير نقاط دنياست، گفت: به دليل اينکه در مساله توانمندسازی و اشتغال معلولان با انسان سروکار داريم، قطعا نيازهای روحی و جسمی بسيار مشترک است. در کشور ما خوشبختانه براساس قانون 3 درصد استخدام‌ها در دستگاه‌های دولتی به معلولان اختصاص پيدا می‌کند و در ساير مشاغل نيز سازمان بهزيستی با پرداخت حق بيمه مشوق حمايتی را برای استفاده معلولان توسط کارفرمايان ايجاد می‌کند.
 تا کارفرما فرد معلول را برای مدت 5 سال به کار گيرد و در حوزه زنان سرپرست خانوار نيز اطمينان از شغل برای مدت معينی از طريق پرداخت اين تسهيلات به وجود بيايد. قائم مقام توانمندسازی و اشتغال سازمان بهزيستی کشور با اشاره به استفاده از آموزش‌های مختلف در حوزه معلولان و زنان سرپرست خانوار گفت: تلاش می‌کنيم ايجاد اشتغال ترکيبی از حرفه، آموزش و توليد باشد. يعنی از دانش و مهارت صاحبان مشاغل و موسسات خيريه استفاده می‌کنيم تا زمينه اشتغال معلولان و زنان سرپرست خانوار را ايجاد کنيم.
معتقديم مردم و موسسات بايد به نقش مسووليت اجتماعی خود عمل کنند. وی با اشاره به حضور گروه کارآفرينان کشور سوئد ادامه داد: اميدواريم توليدات موسساتی که افراد معلول را به کار گرفته‌اند در بازارهای خارج از کشور هم به فروش برود و اميدواريم اين جلسات باعث شود اولين شبکه‌های فروش و توليد بين کشور ايران و سوئد را به وجود بياورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.